Contents of the January 99 issue
 
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ARTICLES GÉNÉRAUX


L'INDUSTRIE DE L'ASSURANCE ET LE PASSAGE À L'AN 2000
par Judith Rochette
L'ACCÈS À L'ASSURANCE HABITATION DANS LES QUARTIERS CENTRAUX, REDLINING ET CONDITIONS SOCIAUX-ÉCONOMIQUES
par Michel Gendron et Geneviève Choquette
LES ASSUREURS EUROPÉENS FACE À LA MONNAIE UNIQUE
par Philippe Godfroid
STATISTIQUES SUR LES SUCCÈS LORS DE POURSUITES JUDICIAIRES EN MATIÈRE D'INCENDIE SUR LE TERRITOIRE FRANÇAIS
par Michel Allard

ARTICLES ÉVALUÉS


ASYMMETRIC INFORMATION IN AUTOMOBILE INSURANCE: AN OVERVIEW
by Pierre-André Chiappori
LES CABINETS DE COURTAGE AU QUÉBEC: ÉTAT ACTUEL DU RÉSEAU ET ORIENTATIONS FUTURES
par Michel Gendron et Luc Naud

Chroniques FAITS D'ACTUALITÉ
par Rémi Moreau
CHRONIQUE ACTUARIELLE
par Louise Labrèche
LES TRAVAUX DES CHAIRES EN ASSURANCE
par Georges Dionne

THE INTERNET SURFER PAGE

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

L’INDUSTRIE DE L’ASSURANCE ET LE PASSAGE À L’AN 2000
par Judith Rochette

L’industrie de l’assurance a déjà connu des situations de crise, comme par exemple celle du verglas à l’hiver 1998, et elle a su y faire face. La différence entre ces crises passées et ce que l’on appelle le "Bogue de l’an 2000", c’est que ce genre de risque n’est jamais survenu dans le passé. Normalement, les assureurs fixent les primes après avoir effectué des calculs qui tiennent compte de la récurrence des événements. Chaque risque a son historique. Or, lors du passage du dernier millénaire, les ordinateurs n’existaient pas.

L’objectif du présent article est d’envisager certaines conséquences prévisibles du passage à l’an 2000 et d’amener les gens de l’industrie de l’assurance à s’interroger sur leur capacité à y faire face. L’auteure dresse d’abord un portrait global du problème, de son origine et des risques prévisibles ou anticipés. Elle se penche par la suite plus particulièrement sur les problèmes de couverture qui risquent de se soulever lors de la survenance d’un sinistre relié au " Bogue de l’an 2000 ".

The insurance industry has already been through several situations of crises, among them, the 1998 winter icestorm, and it was able to face such situations. The main difference between those crises which took place and what we call the "Year 2000 Bug" is that this type of risk never occurred in the past. Usually, the insurers establish the premiums once they have made the calculations which take into account the recurrence of events. Each risk has its background. However, upon the last millennium’s occurrence, computers did not exist.

The purpose of this article is to contemplate some of the foreseeable consequences with regard to the Year 2000’s occurrence and to bring the persons working in the insurance industry to question themselves concerning their capacities to face up to such foreseeable consequences. The author initially establishes a global portrait of the problem, of its origin, and of the anticipated or foreseeable risks. She then proceeds to determine the coverage problems which may arise upon the occurrence of any damage or loss related to the "Year 2000 Bug".
 
 
 
 
 
 
 
 

L’ACCÈS À L’ASSURANCE HABITATION DANS LES QUARTIERS CENTRAUX, REDLINING ET CONDITIONS SOCIO-ÉCONOMIQUES
par Michel Gendron et Geneviève Choquette

L’accès à l’assurance habitation dans les quartiers centraux des grandes villes américaines constitue un enjeu économique et politique important. D’une part, l’accès à l’assurance habitation est une composante essentielle du processus de revitalisation urbaine et, d’autre part, les quartiers centraux étant souvent habités par des minorités ethniques ou des citoyens à plus faibles revenus, un problème d’accès soulève des questions quant à la discrimination raciale ou à la condition socio-économique. Dans les pages qui suivent, nous présentons une description et un bref historique du problème d’accès à l’assurance habitation et du redlining aux États-Unis ainsi qu’une revue de certains écrits théoriques et empiriques sur le sujet, aux États-Unis puis au Québec.

Access to affordable property insurance is an important economic and political issue in large US cities. It is not only essential for homeowneship, business development, and urban redevelopment initiative but it is also important in trying to achieve fair housing and secure basic rights of citizens. This paper presents a description and a brief history of the problem of availibility of homeowners insurance market, the redlining in the US and a literature review of theoretical and empirical research on this topic both in the US and the province of Québec.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

LES ASSUREURS EUROPÉENS FACE À LA MONNAIE UNIQUE
par Philippe Godfroid

Depuis le 1er janvier 1999, l’euro est devenue la monnaie unique européenne et a commencé à s’introduire dans la vie financière de tous les pays européens. Les entreprises ainsi que les particuliers pourront adopter l’euro au rythme qu’ils voudront, sans aucune obligation entre les 1er janvier 1999 et 2002. En revanche, l’ensemble des marchés financiers a déjà basculé en euros depuis le lundi 4 janvier 1999. Dans cet article, nous rappellerons dans un premier temps les grandes phases du passage à l’euro passées et à venir avant d’aborder de manière plus spécifique les impacts qu’aura l’introduction de la monnaie unique sur les assureurs d’une part et sur les assurés d’autre part.

Since January 1, 1999, the euro became the unique European currency and began to introduce itself in the financial activities of all European countries. Business, as well as individuals, could adopt the euro at their own tempo, without any obligation to do so between January 1, 1999 and 2002. On the other hand, the whole financial market already adopted the euro since January 4, 1999. In this article, firstly, we will recall the main stages (past, present and future) of moving to euro, and, secondly, we will examine more specifically both the insurers and the policyholders impacts arising from the adoption of the single European money.
 
 
 
 
 
 
 
 

STATISTIQUES SUR LES SUCCÈS LORS DE POURSUITES JUDICIAIRES EN MATIÈRE D’INCENDIE SUR LE TERRITOIRE FRANÇAIS
par Michel Hallard

L’auteur évoque deux situations juridiques pour traiter du thème "des succès lors de poursuites judiciaires" en matière d’incendie : d’une part, l’article 322-6 du Code Pénal relatif à la destruction, la dégradation ou la détérioration d’un bien appartenant à autrui par l’effet d’une substance explosive, d’un incendie ou de tout autre moyen de nature à créer un danger pour les personnes; d’autre part, l’article 313-1 du Code pénal relatif à l’escroquerie à l’assurance par le biais d’un incendie ou d’une explosion pour le profit. Le premier aspect concerne un incendie ou une explosion fait volontairement par un tiers, alors que le second concerne une escroquerie qui peut avoir été commise par l’assuré afin de toucher de son assureur une indemnité pour la destruction par un incendie d’un bien lui appartenant.

L’auteur explique les difficultés pouvant surgir à la suite d’enquêtes et de l’importance des aveux pour pouvoir prouver, sur le plan pénal, qui est l’auteur principal de la destruction volontaire ou de l’escroquerie. Cet article est rempli de conseils éminemment pratiques, et pour les assurés, comme victimes, et pour les assureurs, également victimes de leurs assurés-escrocs.

The author cites two legal situations in treating the theme "successful legal action" in cases of fire: (1) article 322-6 of the Penal Code covering the destruction, defacing or damage of someone else’s property using explosives, fire or any other means that create a danger to persons; and (2) article 313-1 of the Penal Code covering fraudulent insurance claims involving arson or explosive. The first situation involves a fire or explosive deliberately caused by a third party, whereas the second concerns fraud possibly committed by the policyholder in order to claim payment for property destroyed by fire.

The authors explains the difficulties that may arise in such investigations. He points out that, in criminal law, admissions are key in order to prove who is the main perpetrator of the fraud or deliberate destruction. This article is a storehouse of highly practical advice for victimized policyholders as well as for insurers who may be the victims of their cheating clients.
 



 
 
 
 
 
 

ASYMMETRIC INFORMATION IN AUTOMOBILE INSURANCE: AN OVERVIEW
by Pierre-André Chiappori

The goal of this paper is to briefly review a number of empirical models that explicitly aim at testing for or evaluating the importance of asymmetric information in automobile insurance. Modern insurance economics has been deeply influenced by the recent developments of contract theory. Our understanding of such crucial aspects as the design of optimal insurance contracts, the form of competition on insurance markets or the role of public regulation, just to name a few, systematically refers to the basic concepts of contract theory–moral hazard, adverse selection, commitment, renegotiation and others. Conversely, it is fair to say that insurance has been, and to a large extend still remains, one of the most important and promising field of empirical application for contract theory.

Le but de cet article est de présenter une brève revue des modèles empiriques utiles pour tester ou évaluer l’importance de l’asymétrie d’information pour les marchés d’assurance automobile. L’économie de l’assurance moderne a été influencée par les développements récents de la théorie des contrats. Notre compréhension des aspects cruciaux des formes des contrats optimaux, de la concurrence dans les marchés d’assurance ou du rôle de la réglementation publique, pour n’en nommer que quelques-uns, réfère aux concepts de base de la théorie des contrats–risque moral, antisélection, engagement, renégociation et autres. Il est juste de dire que l’assurance a été et est toujours un des champs importants et prometteurs d’application empirique des contrats d’assurances.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

LES CABINETS DE COURTAGE IARD AU QUÉBEC : ÉTAT ACTUEL DU RÉSEAU ET ORIENTATIONS FUTURES
par Michel Gendron et Luc Naud

Le réseau de courtage en assurance de dommage fait présentement face à une croissance de la vente directe des produits d’assurance. Dans ce contexte, le but de cet article est de faire le point sur l’état actuel du réseau de courtage et ses orientations futures en présentant les résultats d’une étude ayant rejoint près de 75 % des cabinets de courtage au Québec. En plus de fournir une image précise de l’état du réseau de courtage, certaines réponses vont dans le sens d’une préoccupation importante des courtiers vis-à-vis du service qu’ils offrent à leur clientèle. Ces constatations tendent à confirmer les prédictions des modèles théoriques qui suggèrent que l’existence d’un réseau de courtage doit être justifiée par la qualité de ses services, qui viendraient compenser pour des coûts de distribution supérieurs à ceux des assureurs directs.

Property /casualty brokers currently face a growing competition from direct sales. In this context, the purpose of this paper is to describe the current state and the orientations of the brokerage network by presenting the results of a comprehensive survey that reached 75% of all the brokerage firms in Québec. Interpretation of results allow us, among other things, to verify that service is a main concern for brokers, which confirms the theoretical hypothesis that superior service should compensate higher expense ratios for the brokerage system.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE VIRTUAL WORLD OF INSURANCE AND RISK MANAGEMENT

We have visited the Web site of the Québec Blue Cross

http://www.qc.croixbleue.ca

The Québec Hospital Service Association, better known as Québec Blue Cross, a non-profit association and legally independant organization, describes itself as Quebecer leading health insurance and assistance provider, on a group or individual basis.

The message from management presents five items:

Mission: Our prime concern: your well-being.

Background: Established in 1942, initially offering health insurance and hospitalization insurance, it added life insurance and disability insurance in 1959. The company made complementary health insurance programs the focus of its operations after the government took over control of hospitalization insurance in 1961 and the public health insurance plan introduced in 1970. In 1995, it withdrew from certain sectors to focus on health insurance and assistance, including services for travelers.

Raison d’être: Québec Blue Cross is first and foremost a provider of insurance products with excellent financial stability.

Philosophy:The Company take a global approach to its clients’ needs.

Organizational chart: The different companies and the percentage of their participation.

The Blue Cross Web site has also the following sections:

Financial situation: brief analysis and highlights

Health-care reform in Québec: description and personalized assistance

Products and services: group insurance, individual insurance, travel, assistance

News releases: several news’ releases

Effective partnership